Cijfers over internet, sociale media en e-commerce in 2024
We Are Social en Meltwater hebben nieuwe cijfers bekend gemaakt over het gebruik van internet, sociale media, mobiel en e-commerce.
Wat inzichten over de bevolking wereldwijd:
8,08 miljard mensen wereldwijd (+0,9% ten opzichte van 2023)
5,61 miljard unieke gsm gebruikers (+2,5% ten opzichte van 2023)
5,35 miljard internetgebruikers (+1,8% ten opzichte van 2023)
Een internetgebruiker spendeert gemiddeld 6u 40 min per dag op internet
5,03 miljard actieve sociale media gebruikers (+5,6% ten opzichte van 2023)
4,77 miljard in 2023 (+3,0%)
4,63 mijard in 2022 (+9,9%)
4,21 miljard in 2021 (+13,1%)
3,73 miljard in 2020 (+7,1%)
3,49 miljard in 2019 (+8,3%)
3,21 miljard in 2018 (+14,5%)
2,80 miljard in 2017 (+20,9%)
2,32 miljard in 2016
Populairste sociale media (naar aantal gebruikers):
1| Facebook
2| Youtube
3| Whatsapp
4| Instagram
5| TikTok
6| Wechat
7| Facebook Messenger
8| Telegram
9| Douyin
10| Snapchat
11| Kuaishou
12| Twitter
13| Weibo
14| QQ
15| Pinterest
Favoriete sociale media (mening):
1| Instagram
2| Whatsapp
3| Facebook
4| Wechat
5| TikTok
Topkanalen voor merkontdekking (brand discovery)
1| Zoekmachines
2| Advertenties op TV
3| Advertenties op sociale media
4| Aanbevelingen van vrienden en familie
5| Website van merk/product
Topkanalen voor online merkonderzoek (online brand research)
1| Zoekmachines
2| Sociale netwerken
3| Consumentenreviews
4| Website van merk/product
5| Mobiele apps
Wereldwijd gebruikt 48,9% een social media platform om merken, producten en diensten op te zoeken en content hieromtrent te ontdekken
Favoriete social media platform om merken, producten en diensten op te zoeken (mening):
1| Instagram
2| Facebook
3| Pinterest
4| Twitter
5| TikTok
6| Reddit
7| LinkedIn
8| Snapchat
3,05 miljard maandelijkse actieve Facebook gebruikers (+3,1% ten opzichte van 2023)
Een sociale mediagebruiker spendeert gemiddeld 2u 23min per dag op sociale media (-0,7% ten opzichte van 2023)
Onderstaand filmpje geeft meer info omtrent de hoofdpunten en trends van 2024 op vlak van internetgebruik en social media.